onsdag 15 oktober 2014

Fjärde riket s. 150-165

"Vi måste hitta någonting som alla hatar", skriver hon snabbt. "Något som kan förena alla elever och stärka gemenskapen."

Det jag upplever under detta stycket är att de väljer att ta till den hatiska delen. Att de vill vinna makt via hat, visserligen, Hitler som jag tidigare nämnt som smart gjorde också det. Både "hata" och "älska" är två starka ord, men jag vet inte, i ett skolsammanhang skulle jag nog tycka att det skulle hålla en bättre stämning i mot alla ifall man lyfte något som alla älskar istället.

Det är synd att vi måste ta till hatet så fort man vill ha makt. Att vi jämt måste stampa varandra på tårna och lyfta fram våra bristande sidor. Så trots att det är smart och att Hitler fick hur mycket makt som helt så skulle jag nog i alla fall vilja bli mer omtyckt utav alla, istället för att gå i mot folk så kan man lyfta fram dem.

Liksom, vad var det som var så bra med Kalle och Anjas redovisning? Lyft fram deras jättebra sidor istället så kommer stämningen bli minst hundra sidor bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar