måndag 20 oktober 2014

Fjärde riket s. 135-150

Hätska 
Hätska är liksom att någon är hetsig, alltså på att de på ett hetsigt och kanske argsint diskuterar någonting, så kan det liksom med hätska diskutera någonting.

Stocka 
Man kan liksom känna att någonting stockar sig i halsen. Tillexempel om man är nervös för att man ska redovisa någonting för klassen, då kan orden stocka sig i halsen och det slutar med att man inte får ur sig ett enda ord.

Rämna
Tillexempel ifall man ser en plan rämna, då ser man den alltså spricka. Så att den inte fungerar eller att man inte kan använda den.

Vrede 
Det är typ ilska. Ifall jag skulle kolla på någon med vrede i blicken så hade jag alltså kollat på någon med ilska i blicken.

Identisk 
Om jag tillexempel skriver två identiska lappar så har jag skrivit två likadana, eller nästan likadana lappar. Kanske bara något litet som handstilen var skillnaden.

Sirlig 
Prydlig betyder det. Tillexempel om jag har handstil som är sirlig så skriver jag prydligt.

Förläget
Det är generat, ifall jag ser förläget på någon så betyder det alltså att jag ser generat på någon.

Modstulet
Modlöst. Jag tänker såhär, ifall du har massa mod, och så stjäl någon modet, då är någon stulit ditt mod. Då är du modstulen, och du kan du se modstulet på någon.

Vördnadsfullt
Respektfullt, om jag ser min största idol på scen så skulle jag kanske se vördnadsfullt på honom/henne.

Lirka 
Alltså ifall jag lirkar upp ett lås med hjälp av en hårnål eller ett gem så krånglar jag upp låset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar