Visar inlägg med etikett Träslöjd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Träslöjd. Visa alla inlägg

tisdag 11 februari 2014

Arbetsprocess träslöjd VT14

Jag tänker göra en låda med ett motiv i tekniken intarsia.
Hur jag valde motivet till lådan var inte ett svårt val, musik är en viktig del i mitt liv och favoritartisten är Ulrik Munther, Ulrik blev motivet till min låda. Musiken är viktig för mig för att det får mig att må bra, att sjunga, spela gitarr eller bara lyssna på musik med betydelsefulla texter gör mig glad, musiken snurrar min värld.
En låda gör jag för att jag tror att det är de jag kommer ha mest användning utav eftersom att det är någonting man faktiskt kan ha användning utav.

Min första tanke var egentligen att göra en siluett av Felix Sandman, en utav medlemmarna i pojkbandet The Fooo. Jag gillar även honom jättemycket men hittade dock bara en bild i profil på honom, jag skrev ut den och skissade av den utan streck för mun/ögon/keps/luva/jacka och så vidare.
Resultatet blev till min besvikelse inte som jag hade tänkt mig. Det såg bara helkonstigt ut och jag bestämde mig för att kanske omvända min idé lite.
Men jag tyckte fortfaranade att favoritartist skulle vara det ämnet jag höll mig till.
Just för att musiken är en så stor del i mitt liv och det snurrar min värld, vilket jag kopplar ihop med ämnet som är rymden och hur man ser på världen då och nu. Det är så jag ser på min värld.



Jag målade en skiss till lådan som jag sedan gjorde till en ritning då jag blev nöjd med måtten och tyckte att det var en lagom storlek på låda.  Om man mäter ifrån ytterkanterna på träet so  jag har mätt på bilden så är långsidorna 20 cm och kortsidorna 17 cm. Jag tycker inte att det får bli för stort eller för litet. Lagom är bäst.

Det var då efter jag skissat/ritat upp lådans storlek och form jag kom fram till att skissa/rita upp lådans lock och skulle kalkera bilden på Felix.
Det blev som tidigare nämnt inte alls som jag tänkt mig, det var då jag beslutade mig för att ta en annan artist och jag hittade denna bilden på Ulrik som jag ansåg perfekt får denna typen av arbete.
















Jag testade att skissa/rita upp den på lådans lock och jag tycker att man ser tydligt vem det är och jag blev väldigt nöjd med formen på siluetten.












Efter att jag hade målat ut alla ritningar och skisser satte jag igång att såga plankorna till själva lådan, till det använde jag en lite fogsvans. När jag hade gjort det började jag med att välja fanér till mitt arbete. Jag tog ett mörkt och ett sandfärgat. Sen så la jag dem mellan masonitplattor och tejpade noggrant runt om hela så att det inte skulle glida, sen var det bara att limma på bilden på Ulrik med limstift innan jag sågade ut bilden i en hegnen-såg.

Medan jag väntade på att folk använde sågen så limmade jag ihop mina delar till lådan.
Jag övningssågade ett par gånger då jag tyckte att sågen var lite svår för mig att hantera, att få till de små svängarna och alla former, om jag vill göra något, då vill jag göra det perfekt.
Men efter någon halv lektions övning så gav jag mig på att såga ut Ulrik, vilket gav ett väldigt bra resultat och jag är jättenöjd då jag i 3:an blev satt framför en exakt likadan såg och det verkligen inte kunde få ut någon form överhuvudtaget och bara var rädd för sågen som gick utav sig själv.
Men nu kan jag i alla fall säga att jag kan såga på en sån såg, utan problem dessutom.

Att jag sedan har borrat hål och slagit i träpluggar i lådan är något nytt jag har lärt mig, har ofta använt mig utav "lister" och skruv när jag gjort liknande grejer.

Självklart vill jag att detta ska bli så bra som möjligt, om man gör någonting så är det väl en självklarig het att man ger sitt yttersta för att detta ska bli ett bra arbete, och jag tror att resultatet kommer bli bra om jag fortsätter ta hjälp utav andra samt komma med egna idéer till mitt arbete för att få det så personligt som möjligt. Inte vill man bli en Svensson och kopiera utav alla andra.
Och personligt blir arbetet säkert, då motivet är en person som betyder väldigt mycket för mig, men andra oftast brukar se honom på ett helt annat sätt.
Inte heller vill jag ha massor av krusiduller och annat onödigt, enkelt, välgjort och snyggt satsar jag på!









fredag 17 maj 2013

Låten som passar livet och döden

Jag tycker att Ulrik Munthers låt "Life" passar väldigt bra till detta ämnet, hela låtens text är:

-----------

I will die someday
But right now it feels quite far away
I will die someday
Let's hope it's not today

I know life is today
Tomorrow can't wait
My head want's to move on
But my heart want's to stay

I'm just a kid with a guitar in my hands
But I know something that some can't understand

'Cause we live and we die
I do whatever I like
Life is now, so let's try
To live our whole life out
And it starts now

My parents, they say
Do all the fun tomorrow, do the boring stuff today
But I say that's wrong
I'll do the fun things today, and the other things can wait

'Cause we only live once
So don't blow it, take a chance
To do exactly what you want

'Cause we live and we die
I do whatever I like
Life is now so let's try
To live our whole life out
And it starts now

I love you, you love me
That's the way it was suppose to be
But now you left me, you hurt me
But I guess that was just ment to be
Yeah, I loved you, you loved me
That's the way it was suppose to be
But now you're with him, and not with me
And I can't change that if that's how you feel

'Cause we live and we die
I do whatever I like
Life is now
So let's live our whole life out
And it starts now

I will die someday
But right now it feels quite far away
I will die someday
Let's hope it's not today

----------------

Och den handlar väldigt mycket om det här med döden och att alla kommer dö någon dag och att så är livet. Jag tycker verkligen att låten är riktigt bra med en bra text och handling. Och för att få in Engelskan lite i denna uppgiften tänker jag nu översätta den, lite också för att man ska förstå vad den betyder och att det verkligen hör ihop med temat. Det hör man ju redan på titeln på låten tycker i alla fall jag och för mig var det ett självklart val att välja denna låten när jag hörde att jag skulle välja en passande låt till vårt nuvarande tema. 
Så såhär lyder texten på svenska:

----------

Jag kommer dö, någon dag, men jag tycker att det känns som om det är lång tid kvar.
Jag ska dö, någon dag och jag hoppas att det inte är idag.
Jag vet att livet är idag, morgondagen kan inte vänta.
Mitt huvud vill gå vidare, men mitt hjärta vill stanna.
För jag är bara ett barn med en gitarr i min hand, och jag vet någonting jag inte kan förstå.

För vi lever, och vi dör.
Jag gör vad jag vill.
Livet är nu, så nu testar vi att leva livet hela vägen ut, och vi börjar nu.

Mina föräldrar säger det att gör alla tråkiga saker idag och gör det roliga i morgon.
Man jag säger att det är fel, jag gör det roliga sakerna idag och de andra kan vänta.
För vi lever bara en gång.
Så slarva inte bort det.
Ta din chans att göra exakt vad du vill.


För vi lever, och vi dör.
Jag gör vad jag vill.
Livet är nu, så nu testar vi att leva livet hela vägen ut, och vi börjar nu.

Jag älskar dig, du älskar mig.
Det är så det ska vara.
Men nu lämnar du mig, du sårade mig. 
Fast jag gissar på att det var menat att det skulle vara så.
Ja, jag älskade dig, du älskade mig.
Det var så det skulle vart,
Och nu är du med honom, inte med mig.
Och jag orkar inte ändra på det ifall det är så du känner. 


För vi lever, och vi dör.
Jag gör vad jag vill.
Livet är nu, så nu testar vi att leva livet hela vägen ut, och vi börjar nu.

Jag kommer dö, någon dag, men jag tycker att det känns som om det är lång tid kvar.



Jag ska dö, någon dag och jag hoppas att det inte är idag.


----------

Så nu hoppas jag att ni förstår hur bar denna låten passar detta temat och hur bra jag tycker att denna låtens text är. 


onsdag 20 mars 2013

Träslöjd, Utvärdering nyckelpigor i kopparplåt

Anteckningar:

Måndag 21/1-13  Idag så har jag skölpat ut lite ur träbiten, imorgon ska jag fortsätta med det.

Tisdag 22/1-13  Idag har jag skölpat ur ännu mer, det blev litre för djupt, men vi ska testa om det fungerar ändå.

Måndag 28/1-13  Idag filade jag och slipade min plåtbit som jag har klippt ut, nästa gång ska jag fortsätta skölpa ur min andra lite mindre nyckelpiga jag håller på med.

Måndag 4/2.13  Idag har jag skölpat ur min andra nyckelpiga sen klippt plåtbiten till den och filat och slipat den, Sen har jag pankat plåtarna också det gick faktiskt! Sen ska jag fortsätta att förbereda lödning nästa gång.

Måndag 11/2-13   Idag så har jag förberett lödning, jag ska fortsätta med det nästa gång. 

Måndag 25/2-13 Idag så har jag lödat, det blev bra, sen så ska jag fixa benen så att dom lir lika långa.

Måndag 4/3-13  Idag så har jag gjort benen lika långa och böjt dom rätt, sen tejpade jag där jag inte ville att det skulle bli rött, sen så sprejade jag den röd.

Resten av lektionerna har jag målat, slipat och gjort så att man ska kunna sätta fast nyckelpigorna i träbiten även gjort en upphängnings anordning

Jag kom på tanken med att göra nyckelpigor för att jag tyckte att det skulle vara lagom lätt, så att jag lärde mig hur man lödade och hur man jobbade med plåt och för att jag tycker att nyckelpigor ser färgglada ut. Av färg blir man glad. Efter det var första gången jag jobbade i plåt så var målet att bara lära mig hantera verktyg för att jobba i plåt och få fram det jag ville. Lära mig jobba i plåt. Och jag tycker att jag har lyckats helt okej med mitt mål.

Såhär blev resultatet: