tisdag 11 februari 2014

Arbetsprocess träslöjd VT14

Jag tänker göra en låda med ett motiv i tekniken intarsia.
Hur jag valde motivet till lådan var inte ett svårt val, musik är en viktig del i mitt liv och favoritartisten är Ulrik Munther, Ulrik blev motivet till min låda. Musiken är viktig för mig för att det får mig att må bra, att sjunga, spela gitarr eller bara lyssna på musik med betydelsefulla texter gör mig glad, musiken snurrar min värld.
En låda gör jag för att jag tror att det är de jag kommer ha mest användning utav eftersom att det är någonting man faktiskt kan ha användning utav.

Min första tanke var egentligen att göra en siluett av Felix Sandman, en utav medlemmarna i pojkbandet The Fooo. Jag gillar även honom jättemycket men hittade dock bara en bild i profil på honom, jag skrev ut den och skissade av den utan streck för mun/ögon/keps/luva/jacka och så vidare.
Resultatet blev till min besvikelse inte som jag hade tänkt mig. Det såg bara helkonstigt ut och jag bestämde mig för att kanske omvända min idé lite.
Men jag tyckte fortfaranade att favoritartist skulle vara det ämnet jag höll mig till.
Just för att musiken är en så stor del i mitt liv och det snurrar min värld, vilket jag kopplar ihop med ämnet som är rymden och hur man ser på världen då och nu. Det är så jag ser på min värld.



Jag målade en skiss till lådan som jag sedan gjorde till en ritning då jag blev nöjd med måtten och tyckte att det var en lagom storlek på låda.  Om man mäter ifrån ytterkanterna på träet so  jag har mätt på bilden så är långsidorna 20 cm och kortsidorna 17 cm. Jag tycker inte att det får bli för stort eller för litet. Lagom är bäst.

Det var då efter jag skissat/ritat upp lådans storlek och form jag kom fram till att skissa/rita upp lådans lock och skulle kalkera bilden på Felix.
Det blev som tidigare nämnt inte alls som jag tänkt mig, det var då jag beslutade mig för att ta en annan artist och jag hittade denna bilden på Ulrik som jag ansåg perfekt får denna typen av arbete.
















Jag testade att skissa/rita upp den på lådans lock och jag tycker att man ser tydligt vem det är och jag blev väldigt nöjd med formen på siluetten.












Efter att jag hade målat ut alla ritningar och skisser satte jag igång att såga plankorna till själva lådan, till det använde jag en lite fogsvans. När jag hade gjort det började jag med att välja fanér till mitt arbete. Jag tog ett mörkt och ett sandfärgat. Sen så la jag dem mellan masonitplattor och tejpade noggrant runt om hela så att det inte skulle glida, sen var det bara att limma på bilden på Ulrik med limstift innan jag sågade ut bilden i en hegnen-såg.

Medan jag väntade på att folk använde sågen så limmade jag ihop mina delar till lådan.
Jag övningssågade ett par gånger då jag tyckte att sågen var lite svår för mig att hantera, att få till de små svängarna och alla former, om jag vill göra något, då vill jag göra det perfekt.
Men efter någon halv lektions övning så gav jag mig på att såga ut Ulrik, vilket gav ett väldigt bra resultat och jag är jättenöjd då jag i 3:an blev satt framför en exakt likadan såg och det verkligen inte kunde få ut någon form överhuvudtaget och bara var rädd för sågen som gick utav sig själv.
Men nu kan jag i alla fall säga att jag kan såga på en sån såg, utan problem dessutom.

Att jag sedan har borrat hål och slagit i träpluggar i lådan är något nytt jag har lärt mig, har ofta använt mig utav "lister" och skruv när jag gjort liknande grejer.

Självklart vill jag att detta ska bli så bra som möjligt, om man gör någonting så är det väl en självklarig het att man ger sitt yttersta för att detta ska bli ett bra arbete, och jag tror att resultatet kommer bli bra om jag fortsätter ta hjälp utav andra samt komma med egna idéer till mitt arbete för att få det så personligt som möjligt. Inte vill man bli en Svensson och kopiera utav alla andra.
Och personligt blir arbetet säkert, då motivet är en person som betyder väldigt mycket för mig, men andra oftast brukar se honom på ett helt annat sätt.
Inte heller vill jag ha massor av krusiduller och annat onödigt, enkelt, välgjort och snyggt satsar jag på!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar