onsdag 5 februari 2014

Begrepp, Religion

Begrepp: ritual, karma, högtider, kast, "upplyste", etik, moksha, moral, tron, ateist, eremit, monoteism, urkund, norm, polyteism, kastsystemet, religionsfrihet, konvertera, jainism, religion, återfödas, vetenskapen, kastlösa


Om man har samlat på sig tillräckligt bra _______ så kanske man slipper __________ och uppnår ________. Men då måste man ha lite koll på ______ och ______ vilket betyder vad som är rätt och fel.

Jul, påsk och advent är alla _______ i kristendomen som är en vanlig _________ i Sverige. I Sverige har vi också _______ vilket jag tycker är bra då man får välja fritt vad man vill tro på. Så då skulle jag tillexempel kunna _________ till Hinduismen idag om jag hade velat.

Jag tror mer på ______ än på ______ om gudar.

Budda testade att leva som en _______ och en dag kände han att det var någonting som hände honom, som att han lystes upp av guds ljus. Budda betyder den __________.

Jag själv tror inte på någon gud eller har ingen religion, jag är en _______. Men de i den kristna religionen tror på en gud, det kallas ______, men hinduerna tror på 330 miljoner olika gudar och det kallas ________.

Vedaböckerna är Hinduernas ________.

______ kan man säga är en oskriven regel. Och du kan ha som ________ att be varje eftermiddag.

________ tycker jag är riktigt dåligt, tänk ifall man blir kär i någon i en annat ______ och inte får träffa den personen. Men värst är det för dem som är __________.

Hinduismen är en riktigt gammal religion, men ______ är också riktigt gammal.


/23







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar