måndag 3 februari 2014

Liknelser och Metaforer

Jag var lycklig som ett barn på julafton när min nya klänning hade kommit. Nu skulle jag på fest hos min allra bästa kompis, vi har hängt ihop så länge jag kan minnas, vi är som ett par skor, man klarar sig inte utan den andre.
Jag tog på mig den och den satt som handen i handsken och sminkar mig lätt innan jag går ut igenom dörren för att gå till festen. Jag känner mig som en prinsessa där jag dansar fram på mina höga klackar. 
Inne på festen så är musiken så hög så den dånar och folk står i klungor och pratar, alla känns glada som laxar och pratar lika ihärdigt som papegojor. 
Det tog bara någon timma innan alla vart helt stupfulla och även jag stövlade runt som en älg. 
Vi började ta sönder saker och jag tycker att det var tur att hennes föräldrar är rika som troll.
Trots att klockan var sent så var vi pigga som ugglor i natten när vi lämnade festen.
Min pappa hämtade oss i våran skräphög till bil där tutan låter som en brölande ko.


___

Plötsligt hördes en smäll och allt blev svart som ett stormigt hav. Jag vänder min oroliga blick i mot Tom som står bredvid mig, han ser förvirrad ut. Han ser ut som en dum flodhäst där han sitter och jag suckar tungt.
Jag förstår genast att varuhuset har stängt för dagen och att vi förmodligen kommer vara inlåsta här över natten. Det är ingenting som lockar mig då min mage skriker av hunger som ett lejon på savannen.

- Nu är vi fria som harar att röra oss fritt här inne, utbrister Isa glatt och jag slår handen i huvudet.
- Är du dum i hela huvudet? Det finns larm som kommer gå på tio sekunder och vi kommer antagligen bli fast som brottslingar, säger jag som alla brukar säga är klok som en bok.

Isas kinder bli röda som rosor då hon förstår sitt dumma misstag och jag suckar bekymret igen över situationen.

- Jag är i alla fall hungrig, säger jag och kollar längtansfullt mot hyllorna med chips.
- Vi kan inte gå dit, som du själv säger finns det larm här, säger Tom då.

Men jag har redan bestämt mig för att det är chips jag vill ha och börjar långsamt som en sengångare röra mig bort i mot hyllan. När mina händer några minuter senare greppar fyra chipspåsar känner jag att jag är lika glad som en hund med viftande svans.
Jag kände mig lätt som en fågel.

_____

Hej..

Idag när jag kom hem efter skolan kände jag mig alldeles under isen. En av killarna i klassen började säga massa osanna grejer om mig, lite om att jag var en alldeles för slipad tjej, och hur jag än försökte slingra mig så kryddade dem bara på deras historier med ännu mera. Dem hackar på mig hela tiden och det kändes som en kalldusch en varm sommardag när de kom fram till mig med deras egenpåhittade historier.
Hela dagen har varit en enda soppa och allt arbete jag gjort under lektionerna är bara pannkaka.
Den ena av killarna är riktigt biffig och jag var rädd att han skulle slå till mig till en början.
Det känns som om det resterande av teminen kommer gå i motvind och jag vet inte om jag kommer kunna förklara detta för min lärare utan att förklara mig alldeles för dunkelt, men om jag hittar på någonting riktigt bra så hoppas jag att han får det riktigt hett om öronen.
Det känns som om det bara är gnissel i klassen just nu, varenda mening någon säger stormas det om och alla tjafs är alldeles för långrandiga.
Men jag hoppas att jag i alla fall kan ha lite is i magen och att ridån går ner för dem också.

Jag hoppas i alla fall att du har haft en bra dag, kram. 

1 kommentar:

  1. Du har använt metaforer och liknelserna väldigt bra, du har till och med använt några jag inte kände till. Du har ett bra bild språk, man får en bra flow när man läser.

    SvaraRadera