onsdag 12 februari 2014

Arbetsprocess Syslöjd VT14





 Jag ska göra en vit T-shirt med leopadfärgade armar.
Hur jag kopplar det till temat är för att hinduerna likvärdrar människor och djur efter som att deras karma kan avgöra ifall du återföds som ett djur.
Dem är väldigt måna om att djuren inte ska dödas. Därför vill jag då ha en tröja med lite mönster ifrån något djurs päls så jag kan bevisa att jag inte värderar mig själv högre än djuren. Alltså att jag också kan ha samma färger som dem.

Dessutom så har jag en favorit i ett pojkband, han älskar leopardmönster. Jag tycker om denna killen otroligt mycket och man kanske skulle kunna kalla honom min gud(??).
Därför vill jag ha ett mönster som "min gud" tycker om på mig.

Först var egentligen tanken att ha någon annan färg på ärmarna och jag gillar färgen blå väldigt mycket. Jag tycker också att rosa detaljer är snyggt, så dessa två ritningarna gjorde jag. Men sen när jag hittade närmre kopplingar till leopardmönstret plus att jag tycker att det faktiskt är ett steg snyggare så bestämde jag mig för att ta det mönstret istället.


Materialet jag kommer använda är trikå och det är ett stickat bomullstyg som rekommenderas att tvättas i 40°. Vilket jag tycker är ett bra material att använda, ganska mjukt och följsamt, inte heller är det för tjockt att använda till våren/sommaren då jag räknar med att denna tröjan ska vara klar.


Jag började med att mäta min, man mätte axelvidd, bystvidd, och midjevidd för att få fram storleken till denna T-shirt jag hade tänk mig att sy.

Jag målade av mallen på ett skisspapper och klippte ut det, nålade fast det på tyget jag skulle använda (självklart med trådrakan åt rätt håll så att tyget inte vrider sig när man sätter på sig det). Sen så målade jag av det på tyget, då använde jag en fifficus som hjälp för att kunna mäta ut sömsmånen lätt.

Efter det klippte jag ut tyget, sen var det dags att övningssy på symaskinen så jag visste hur det funkar och hur jag ska göra.
Det som i stort sätt återstår är bara att sy ihop tröjan efter anvisningarna och jag hoppas att den kommer bli så bra som jag har tänkt mig.

Syftet med tröjan är bara att den ska bli en snygg enkel T-shirt till sommaren, jag gillar inte när det är massa småsaker på, enkelt, stilrent och snyggt gillar jag!



1 kommentar:

  1. Thilde här har du spridda skurar vad gäller nivåerna på ditt arbete. Dun motivering är mycket väl utvecklad. Dina skisser är enkla och din förmåga att utveckla idéer är på en utvecklad nivå. Du kan lägga mer tid på de olika momenten och se då till att du är riktigt nöjd med vad du gjort. Du kan försöka rita leopardmönster samt använda dig av tygprover för att förtydliga vad du vill visa. Så totalt hamnar du nu på en enkel nivå i planeringen.

    SvaraRadera