fredag 7 februari 2014

Varför finns religion?

Filmen: Filmen handlade om varför religioner finns. Om folk som utövar böner och ritualer inom sin religion. Det är deras sätt att leva, dem lever efter sin tro och gör saker för att få besöka vissa platser.
Vi i Sverige är de mest egoistiska och oreligösa och vi fattar inte varför andra gör så mycket för just sin tro, men i det långa loppet är det nog vi som får se om, vi som får inse att det är vi som är annorlunda.
Dem kan inte alltid förklara sina böner och ritualer, det är deras liv och de dem lever för/efter.

Jag tycker: Jag tycker att det är väldigt kul att se hur andra faktiskt lever och tänker. vanligtvis brukar man bara leva i sin egna lilla bubbla. Som jag, jag har ingen religion så jag skulle liksom aldrig kunna tänka mig ett liv där jag varje dag ber till en gud varje dag och har någon jag tror på så mycket att jag skulle vara beredd att ändra mitt liv för att smälta ihop med religionen och bli en lärjung eller något.

Men om jag då istället skulle jämföra med något i min vardag så skulle jag nog säga att jag som person gillar artister och har något speciellt för just ett pojkband. Man skulle kunna jämföra Stockholm och deras studio med Hinduernas flod Ganges.
Man vill dit, man vill ha varit där och man vill ha träffat dem.
Jag vet inte ens hur jag kan förklara detta någorlunda förståeligt, dem andra som också gillar dem är som en familj, vi har våra bråk och tjafs, men när det väl gäller eller något allvarligt har hänt så går vi alla tillsammans.
"Fangirla" är liksom när man inte vet vart men ska ta vägen, det kan man jämföra med en väldigt religiös människas lycka när dem kanske får  en bekräftelse av sin gud eller någonting liknande.
För mig är dem väldigt speciella, inte bara dem, allt runt omkring, som alla nya vänner och all musik, det är någonting jag tror på, någonting som får mig att må bra. Och även fast det är en "fanbase" och ingen religion så tror jag ändå att det har en del likheter, så trots att jag inte är det minsta religiös så tror jag ändå att jag kan förstå dem troende på ett eller annat sätt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar