måndag 3 februari 2014

Idrottsuppgift - Åkulla

Exakt vad jag ska ha på mig kommer jag nog avgöra imorgon när jag kollar på termometern. Men nu så lutar det nog mot att jag ska ha underställsbyxor med ett par joggingbyxor över, understället är för att hålla värmen och ett par joggingbyxor som nästa lager, jag vill inte ha för många lager då jag tror att termomterns grader kommer luta över mot plus-hållet.
Understället kommer absorbera bort eventuell svett och värmer otroligt bra, det är därför jag valde det som första lager, underställ är av materialet är polyester.
Men efter som att jag ska ta med mig ett par regnbyxor så kommer jag byta till dem när vi åker skidor ifall jag skulle ramla, då kommer det inte vara så himla bekvämt med ett par blöta joggingbyxor av bomull.
Sen ska jag ha ett lager två "underställ" på överkroppen. Det är av fleece som också absorberar bort svett, sedan ska jag ha en skidjacka över som skyddar mot regn och vind (15000 vattenpelare i regntäthet). Den hade även hög hals och dragkedjor i armhålorna, precis som Ola Skinnarmos jacka. Vilket jag helt klart tycker är en bra idé och funktion. Även här tänker jag också på att det inte ska bli alldeles för varmt, men några lager med lagom tjocka plagg.  
Jag ska bara ha vanliga strumpor på mig då det inte ska bli så varmt ute.
Sen ett par fodrade vanliga vinterskor som också kommer värma. 
Tunna vantar kommer jag ha på händerna då dem kommer bli lättare att jobba i, som när vi bygger vindskydd och åker skidor.
Sen ska jag ha som ett pannband som är lite bredare och tunnare som man lika gärna kan använda som halsduk ifall det skulle bli för varmt om huvudet så ska jag bara kunna sätta den om halsen, och om det blir kallt kan jag bara sätta upp den över öronen igen.
I min väska ska jag ha en tunnare tjocktröja då jag tror att det kommer bli väldigt varmt när vi åker skidor. Jag tror inte att jag kommer kunna ha en tjock jacka då.
Ett par regnbyxor som jag skrev innan att jag skulle byta till när jag åker skidor ifall jag skulle ramla. Ett par extra strumpor ifall jag skulle bli blöt om fötterna och ett par tjocka vantar ifall jag vill vid något tillfälle skulle börja frysa jättemycket om mina händer.

_______________


Nu har vi vart i Åkulla och nu är det då dags att spekulera om mina klädval var rätt.
Jag tycker faktiskt att dem var det, jag använde allt som när jag hade tänkt mi att använda det och jag var verken för kall eller för varm. Det enda jag kan tänka mig att jag skulle behövt ändra på är att jag skulle kunnat ha haft ett par till tunna vantar med mig. Dem blev lite blöta efter skidåkningen, så då skulle jag kunna ha ett par till att byta med, men efter som att det inte var speciellt kallt igår (vilket jag hade förutspått) så frös jag inte om händerna igår.
När jag blev lite för varm eller för kall så öppnade jag/stängde jag jackan bara vilket inte var så svårt.
Jag tycker faktiskt att jag hade ett bra tänk när jag planerade dagen och jag frös inte för mycket, hade inte alldeles för tung packning eller något liknande, så jag tycker att jag agerade bra på plats.
Dagen tycker jag var riktigt bra och att vädergudarna var med oss hela dagen så att vädret var helt toppen var bara väldigt, väldigt bra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar