onsdag 2 april 2014

Veckans nyhet v.14

Söndagen den 30 mars avled en reporter, han var höll på djurgården. 40 minuter innan matchens avspark ska denna mannen blivit misshandlad och han hittades med svåra skador. Han fick hjärt-lungräddning på plats och fördes i ambulans till sjukhuset.
Strax efter 15.00 så kom beskedet, denna man hade avlidit. Matchen bröts i 42:a minuten och det är än så länge oklart ifall matchen ska spelas klart.


Jag tycker att det är helt galet att händelser som denna kan uppstå, bara för att någon har en annan färg på tröjan. 
En människa ska för guds skull inte behöva sätta livet till bara för att den håller på ett annat lag. Det kommer verkligen inte se bra ut för själva fotbollen.

Sporter uppkom väl för att det skulle vara kul, för att folk skulle hitta en sak som passar än själv, någonting man njuter av, älskar och man faktiskt känner sig otroligt bra på.
Att tävlings-instinkterna tar över så mycket så att en man ska misshandlas till döds... Förlåt och rätt mig om jag har fel, men jag förstår verkligen inte anledningen till det.

Om vi istället skulle vända på steken, jag älskar fotboll och var på matchen och håller på Hälsingborg. Självklart ser jag ingen anledning till att döda, men jag tycker synd om de övriga som håller på detta lag.
Någon/några dödade en man i Söndags, men att dra alla över en kant, det är självklart, detta kan inte vara roligt för personerna som håller på Helsingborg. Jag hade vart jätteledsen,
Det är så många människor, flera hundra, som inte ens har med saken att göra, egentligen.

Tycker också att det var väldigt fint att alla verkade inse att detta var fel, även dem från Helsingborg, att alla sände fina tankar till hans familj, för han har också en familj.
Hans barn kommer få lida av detta hela deras liv.

Jag förstår också att denna 28-årige man har gått in till polisen och medgett sig som skyldig för en del av händelsen, jag tror att jag också hade gjort så.
Jag hade aldrig kunnat leva med att "jag har dödat en man", att gå tillbaka och försöka leva ett vanligt liv efter det, nej, absolut nej, för mig är tanken omöjlig.
Men jag tycker också att det är starkt, helt otroligt, sjukt starkt av honom att göra så.
Folk är dömande nu för tiden, så mycket rykten, så mycket dömande blickar han kommer få om sig.
Men jag tycker att det var helt rätt att göra så, att anmäla sig själv, för trots att man omöjligt kan ha ett bra samvete med vetenskapen om att man dödat någon så kan det i alla fall vara lite renare ifall jag hade sagt att det var jag.

Det kan man liksom jämföra till min verklighet och mitt liv. Ifall jag har gjort något jättefel, fel eller bara något dumt, om man säger till då, ber om ursäkt eller vad som helst, då går man därifrån 20kg lättare sen, trots att mitt egna samvete brukar gnaga sönder mig trots att jag bett om ursäkt och den blivit godtagen.
Men det får man ta, det tillhör konsekvenserna, man ska ha lite dåligt samvete ifall man har gjort fel, det är mänskligt, det hör till.

Men hur dåligt samvete han än har och hur många gånger han än ber om ursäkt kommer inte mannen börja leva igen, det går inte att laga, det blir inte bra igen. Mannen är borta, och jag hoppas verkligen, verkligen, verkligen att alla fotbolls-tokiga lär av detta "misstag", börjar inse att fotboll ska vara kul, för visst är det därför man spelar?


Källor: 
http://www.expressen.se/kvallsposten/djurgardssupporter-avliden-efter-brak/
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/djurgarden/article18634510.ab
Kvällstidningar, kanske inte de bästa källorna man kan hitta, kollade dock bara lite smått på dem. 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/supporters-intar-helsingborg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5823647
http://www.gp.se/sport/fotboll/1.2326628-supporter-misshandlad-till-dods
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5823631
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2835&grupp=10560&artikel=5823707
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5824911
Mer trovärdiga källor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar