söndag 13 april 2014

Praodagbok, 9/4-14, Billdals Ridklubb

Så nu sätter jag mig än en gång och skriver vad jag har gjort idag och alla nya intryck.
Dagarna går i ett och om man låter ögonen svepa över texten så står det ungefär samma saker överallt. Det är bara minimala grejer som ändras i mitt schema varje dag. Mycket samma arbeten blir det.

Klockan 8.30 började jag idag och det var hästarna som skulle ut först trots att regnet öste ner över staden Göteborg. Med god min fick man släppa ut dessa 80 filurer med tanken i bakhuvudet att 40 utav dem några timmar skulle komma in, säkert alldeles leriga och till mitt jobb hör det till att borsta dem...

Nummer två på listan var mockningen, det mest betyngande arbetet. Men det är bara att börja, trots att nacken, axlarna och armarna värker på grund av tidigare dagars jobb.
Men tydligen tog det inte så lång tid som det kändes, vi var klara långt tidigare än vad som var sagt med stalltjänsten och detta ledde till att vi fick ta in en ungponny som skulle sättas igång.

Jag fick longera den (när man longerar har man en lång lina som man fäster i bettet, hästen får springa runt än i en cirkel, används vid inridning eller när man vill få bort lite onödig överskottsenergi på hästen).  Den andra praktikanten fick sitta upp och skritta den lite grann, det ska jag få göra imorgon.

Sen var det lunch och som vanligt efter lunchen ska hästar in, det ska visiteras, borstas och stallgången ska sopas. Eftermiddagarna går snabbt.

Att göra rent i ett stall är då ett evigt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar