lördag 12 april 2014

Praodagbok, 7/4-14, Billdals Ridklubb

När jag vid 8-tiden idag klev in i det välbekanta stallet så ilade det faktiskt till i magen. Lite nervositet var det nog allt, men jag var nog mest extremt glad över att jag var tillbaka på ridskolan som jag en gång lärde mig rida på.
Jag fick börja med att sopa entrén, så att den skulle vara fin inför dagen och eftermiddagen då alla ridskole-elever skulle anlända.
Sen var det utsläpp, det svåraste av allt första dagen. Först är det ungefär 40 lektionshästar som skulle ut i sina hagar, på det var det sedan ca 40 privathästar som också skulle ut i sin egna hage.
Att hitta alla dessa hagar och sätta rätt häst på rätt ställe var inte det lättaste, så det låg en del jobb i det, jag kände mig otrolig vilsen.

Sen var det bara med god min att greppa en skottkärra och en grep och börja mocka. Jag började mocka i ponnystallet, där finns det 21 spiltor och slitigt var det allt, det säger min nacke i alla fall nu några timmar senare. Mockningen på måndagar är lite mer slitsamt än de andra dagarna, måndagar är deras "strö-dag" vilket menas med att man strör boxarna med lite extra spån inför veckan. Då måste jag vara extra noggrann med att ta bort allt äckligt så man inte lägger in fräscht spån på en äcklig botten.

Sen var det lunch i en timma.

Efter lunchen ska hästarna in igen, fast bara lektionshästarna, och då ska alla täcken och grimmor av. Även så ska alla visiteras, vilket är att man kollar igenom hästen efter sår, svullnader och kratsar hovarna och ser till att hästen är välmående.

Första lektionen för dagen är rid-lekis, det är småbarn så då hjälpte vi till att göra i ordning alla hästarna som skulle vara med.
En lång stall-dag med otroligt mycket slit och arbete var det i alla fall, men kul hade jag samtidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar