lördag 12 april 2014

Praodagbok, 8/4-14, Billdals Ridklubb

En halvtimma senare började jag idag, klockan 9.00, ponystallet var redan gjort och då var det 21 hästar mindre att släppa ut, även 21 hästar mindre att mocka åt.
Men de 60 återstånde hästarna skulle ändå ut och 20 boxar skulle mockas åt.
Anledningen till att min arbetsdag började en halvtimma senare idag var att det var personal-möte, medans dem hade det så fick jag och den andra praktikanten gå runt i båda stallarna och kolla så att alla hästar hade en saltsten, ren vattenkopp och ett rent bett.

Först efter det var det lunch.

Efter lunch var det samma visa som igår, täcken av, visitera, kratsa hovar, sopa och göra i ordning ponnyerna som skulle gå första lektionen. Att mocka hagen tillkom dock också.

Jag har länge sagt att jag inte skulle vilja jobba med hästar när jag bli äldre, och det står jag fast vid. Trots att jag tycker att detta är en rolig praktik och så, men jag tror inte att detta är något jag skulle vilja göra varje dag, dag ut och dag in.
Alla barn och ungdomar som anländer vid 4 till stallet, dem har inge som helst aning om allt slit och jobb man gjort under dagen för att stallet ska se ut så som det ser hur, för att hästarna ska stå där klara i sina boxar och spiltor, att alla hästar ska må bra. Allt jobb vi och ridlärarna har lagt ner under dagen och då gör det lite ont att veta att för 3 år sedan så var jag en utav dem.
Att jag för 3 år sedan även var lika ovetande som dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar