måndag 24 november 2014

John Steinbeck

John Steinbeck, var en författare i Kalifornien. Han växte upp i depressionen där och hans böcker som han vann mest framgång med var de han skrev med mycket medlidande i de som hade det svårt under den tiden. Exempelvis de som bodde på landsbygden.

Förutom att han var författare hade han även provat på andra yrken, journalist, målare och fruktplockare. Men vid 33 års ålder så övergick han helt till heltidsförfattare.

Möss och människor blev boken han slog igenom med, men innan dess hade han skrivit andra verk, Blod och guld var en utav dem, det var hans debutroman, dock blev det en flopp och han lyckades inte med den romanen, men skam den som ger sig.

Utöver Möss och människor så skrev han andra verk som Pärlan, Det stora kalaset och Öster om eden.

Typiskt hans stil är att skriva verklighetstroget eftersom att han levde i just den perioden då det var en jobbig tid där han levde just då. Då fick han inspiration utav verkligheten och ville förmedla den ut till andra som kanske inte var mitt i skiten som han befann sig i.

Jag tycker att han verkar som en bra författare. Att få andra som kanske inte är mitt i skiten att se hur det ser ut för folk som är där. Jag tror att en sådan bok skulle kunna beröra väldigt mycket och att se något i ett annan eller en annans perspektiv för att kunna få en överblick över det hela.
Dessutom så är det bra för än själv att jobba med att folk ska känna igen sig i något, jag tror att det lockar fler ögon åt sig och att fler blir nyfikna att läsa någonting om verkligheten, någonting som folk faktiskt känner igen sig i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar