tisdag 13 maj 2014

Teknik, broar & konstruktioner

Tanken bakom våran bro var en fackverkskonstruktion. Det vi hade hört om dem var att man kunde bygga dem ganska långa samtidigt som de var hållbara. Om vi tillexempel skulle kunna se det som Blaues Wunder i Tyskland som är en stor bro gjord i fackverkskonstruktion. Den är 280m lång och 12m bred och sträcker sig över havet.
Också så kändes det inte som om det skulle vara den svåraste bron att bygga med tanke på att ingen utav oss i gruppen hade någon som helst erfarenhet utav brobygganden och tänkte att det kanske är bra om man inte bara väljer det svåraste bara för att det kanske skulle ge bäst resultat i slutändan.

Jag tyckte i alla fall som om det lät som en utmärkt idé för det vi skulle konstruera och bygga då vi fick glasspinnar och lim som material, detta skulle då motsvara balkar och material som man gör så att man kan fästa balkarna i varandra på i en riktig bro.

Det vi då började göra var att sätta ihop kors utav materialet och satte dem i sin tur på lite längre träpinnar, vi mätte dem till lite mer än 30cm, eftersom att den skulle vara 30 cm hög, 30 cm bred och orka upp till 2 kilo som minimum.
Vi satte också dit en tjockare träbit så vi lätt skulle kunna få detta till ett fyrkantigt torn.

Att säga vart den svagaste punkten på våran konstruktion kan jag inte säga med 100% säkerhet ännu då vi inte riktigt är klara med våran konstruktion.
Men jag skulle kunna tänka mig att det skulle vara i mitten av själva bron då vi byggde som raka pelare rakt lodrätt upp, och det skulle man kunna stärka genom att sätta mer material på sidorna, liksom som sneda stänger ifrån "pelarna" till själva bron.

En verklig bro kan påverkas utav väder och vind, tillexempel sätta sig själv i självsvägning. Alltså att den börjar svänga och tillslut så gungar den sönder. Hårda vindar och annat väder kan också skapa slitage på en konstruktion.
Också så kan den expandera, om bron är byggd av balkar i metall så kan dem expandera och bli större, kanske inte synligt, men såpass mycket att den kan bli för lång för själva ställningen bron är på. Detta kan ju förstås leda till att bron går sönder.
Varför den expanderar är för att atomerna börjar röra snabbare på sig, detta leder till att materialet utvidgas, alltså expanderar hela bron.

För att då man ska minska att konstruktionen går sönder när den utsätts för yttre påfrestningar kan man tillexempel göra så att "fästet" där bron sitter fast på sidorna är reglerbart ifall bron är utav metall. Så att bron ändå passar bra när metallen inte har svällt, men även så att det inte sker någon skadlig förändring ifall det skulle svälla.
Också ska man försöka bygga konstruktionen i en sådan vinkel och på rätt sätt så att vinden inte kan sätta den i självsvängning.

Regn är inte heller bra för en konstruktion, detta kan leda till att material korrigerar, det är ett frätande angrepp på ett föremål i metall. Detta kallas även rost och detta uppstår ifall konstruktionen påverkas utav syre som är upplöst i vatten.
För att då motverka att konstruktionen korrigerar kan man exempelvis måla metallen med rostskyddsfärg. Man kan även täcka den metallen med ett lager zink som är väldigt effektivt mot rost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar