onsdag 14 maj 2014

Författarporträtt - Lewis Carrol

Bakgrund och utbildning
Lewis Carroll, år 1855.Det verkliga namnet är egentligen inte Lewis Carrol, namnet var egentligen Charles Ludwig Dodgson.
Han var en Brittisk barnboksförfattare, dog gjorde han vid 65 års ålder år 1898 och då kan man lätt räkna ut att det var år 1832 som han kom till världen. Han var född som nummer 3 i en familj med 10 andra syskon.
Han undervisades hemma redan i tidig ålder och när han blev äldre så fortsatte hans utbildning i Yorkshire där han bodde ifrån 11 års ålder.

Charles var en väldigt nervös person som stammade lite när han pratade, detta gjorde så att han kände sig otroligt obekväm bland andra vuxna personer, barn var det han mer bekväm med och han hittade på lekar och sagor för dem.

Influenser och böcker
Alice Liddel var ett utav barnen han brukade berätta sagor för, hon och hennes två systrars pappa, Robinson Duckworth var ute och rodde en dag och det var då Charles började berätta en saga om en tjej vars namn var Alice. Ju mer dem sågs desto fler kapitel blev innerhållet av berättelsen, och tillslut bad Alice honom att skriva ner hela berättelsen åt henne, det gjorde han.
Han gjorde ett jättearbete och försökte verkligen få med alla små detaljer. Tillslut blev han klar och med tiden så ville fler att han skulle ge ut sin berättelse om Alice, han dubblade texten och skrev mera och tillslut blev det en hel bok som har vart framgångsrik och väldigt välkänd.

Andra kända böcker han skrivit är "Alice i Spegellandet" och "Jabberwocky".

Eftersom att han inte bara var barnboksförfattare utan matematiker så har han gjort en del matematiska tjänster, som vart lärare i matematik och skrivit en del böcker om ämnet, även böcker om logiska gåtor har han tagit sig ann att skriva.

Skrivsätt, språk, stil och ordval
Skrivstilen som den är skriven i gör mig förvirrad, ena sekunden är den hur välskriven, som helst, gammalt språk och ordval men sedan kommer massa "mej, dej och sej" in i bilden, vilket jag verkligen avskyr att läsa, det pajar hjärnan.
"Gamla" ord, eller ord jag inte använder mig vardagligt utav, exempelvis "ohövlig" och liknande ord.  
Men en sak som jag ser positivt i texten är att det dras väldigt många paralleller, och liknelser i mellan olika saker i olika uttryck. 
Ramsor i olika slag som rimmar eller bara visor som "Räven raskar över isen" nämns ett x antal gånger.

Alice i underlandet
Alice i underlandet heter då boken jag läst. Jag vet inte om jag tycker att den var så bra, men för mig var den otroligt lättläst med kanske lite för mycket bilder för att jag skulle tycka att den var rolig. Barnbok, ja han var väl en barnboksförfattare, så kanske inte så himla konstigt ändå.
Jag har nu läst klart boken och har än inte riktigt förstått handligen bland alla sånger och ramsor. Hon ramlade ner i ett kaninhål och stötte på en massa konstigheter, drack dryck som fick henne att krympa, kakor som fick henne att växa, stötte på en massa udda varelser som tillexempel en levande kortlek och en drottning som inte verkade vilja göra någonting annat än att hugga huvudet av folk.
Eller är det bara jag som inte har tillräckligt med fantasi för att förstå mig på böcker av denna sort?
Eller så skulle jag bara läst boken när jag var mindre för att tycka att den är jättekul och sedan känna lite nostalgi när jag läser den igen som äldre, men tyvärr var inte denna bok något som fångade mitt intresse då heller.


Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lewis_Carroll   - Halvbra källa, ganska trovärdig, maffiga texter med en massa konstiga ord man inte riktigt förstår, men hittade lite fakta där som födelseår, dödsår, lite bakgrund och andra böcker han skrivit.

http://www.ne.se/lang/lewis-carroll    - En bra och trovärdig källa. Mycket bra fakta och som man även kan anpassa texterna efter vilken nivå man vill ha faktan på.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar