onsdag 13 november 2013

Tänk om det där är jag

Författaren: Johanna Lindbäck heter hon som har skrivit boken. Hon är en gymnasielärare från Umeå (men dock bor hon nu i en av Stockholms förorter) som på fritiden försöker skriva lite ungdomsböcker. Fyra böcker har hon skrivit, "En lite chock", "Min typ brorsa", "Tänk om det där är jag" och "Saker som aldrig händer".

Tidsform: Nutid

Språk: Jag tycker att boken är skriven som vi ungdomar pratar, lite slang här och där och eneglska inslag.

Huvudperson: Agnes

Var: I Umeå

Om boken: Punkterna på Agnes lista är nog sånna punkter som skulle stått på allas listor. Bara vara vanlig, liksom sjunka in snabbt i mängden, inte vara mobbad, eller mobba. Bara vara utåtriktad. Att flytta från trygga Stockholm till Umeå tvekade hon inte på heller, tänk att bara få börja om, visa vem man egentligen är.

Detta har hänt: Agnes är en tjej som har varit lite mobbad, eller utanför. Känt sig som om hon inta har passat in. Bråk i familjen har det också vart och föräldrarna i familjen har vart nära att splittras. Men familjen flyttar till Umeå och lämnar trygga Stockholm, hennes liv ändras lika snabbt som att vända en hand då hon lär känna nya grannen Adam.

Detta tror jag kommer hända: Vad som kommer hända är jag osäker på. Saker och ting ändras ibland väldigt snabbt, först förstod hon sig inte alls på Adam, han var bara skum och den pinsamma tystnaden kunde ibland lägga sig som ett moln över dem, men helt plötsligt förstod hon honom på ett annat sätt. Precis som det är i verkligheten, saker och ting kan verkligen kastas i luften på grund av en mening någon sagt och landa på något helt annat sätt. Men ändå tror jag att hon kommer få känslor för Adam.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar