onsdag 20 mars 2013

Skolmaten är underskattad


Jag tycker faktiskt att att skolmaten är bra i Sverige, jag är nog en utav de fåtal som tycker så, överallt hör jag folks eviga klagande på just skolmaten. Är det verkligen så illa? Eller är det bara jag som på något sätt är, annorlunda? Eller är det bara så att det har blivit en grej med det här skolmaten är äcklig, kanske är det bara personer som är rädda att bli dömda för att de kanske helt enkelt gillar skolmaten.

Jag tror faktiskt inte det har gått en dag då jag har gått till skolmatsalen utan att jag har hört någon klaga på att maten är äcklig, potatisen hård, utseendet grått eller att maten helt enkelt inte är god. Okej, man kan inte tycka att all mat är god, det gör nog ingen, men just skolmaten, vad är det med den som är så himla hemskt så att alla ungar nu för tiden inte kan göra något annat än att klaga på den? Jag tror helt enkelt inte att personalen i matsalen tänker förgifta oss med deras soppa eller något. Jag menar tänk på de i fattiga länder som skulle kunna ge sitt hem för att få mat i en matsal varje dag.

Jag skulle nog aldrig vilja bli personal i ett skolmats kök, skulle aldrig orka med stressen och att ge mat åt flera hundra ungdomar som ändå aldrig blir nöjda med det man gjort. Det är ju inte ens deras fel, dom går ju inte in på Ica själva och köper flera kilo potatis, de blir tilldelade mat som de ska tillaga åt oss, tycker att vissa behandlar personalen respektlöst. Dom ser till att vi får mat i skolan, städar och diskar, och vad är tacket? Ingenstans.

Jag minns en dag då vi fick efterrätt efter maten i skolan, hur lyxigt är inte det? Då är det skolan som har lagt ut pengar för att vi ska få nått litet extra efter maten. Vissa ungar var inte ens tacksamma över detta och klagade över att de bara fick ta en. Jag ville inte lägga mig i, jag skakade bara på huvudet och följde med mina kompisar ut ur matsalen.

De i fängelse får dyrare mat än oss i skolan.” Vad är detta för trams? Du kommer hem på eftermiddagen och kan äta exakt vad du vill, du kan äta vad du vill för att bli mätt på morgonen. Ni äter en gång om dagen fem dagar i veckan i matsalen i skolan, de som sitter i fängelse äter där alltid, 3-4 gånger om dagen sju dagar i veckan, ser ni skillnaden? Jag tycker inte de gör så mycket att dom får ”dyrare” mat än oss, allting handlar bara om pengar nu för tiden..

Jag kan medge att jag någon gång har sagt ”Åh, är det korv idag, usch” eller något liknande, men det är ändå skillnad för jag gillar inte korv som är äter hemma heller. Då är det korv i allmänhet jag inte tycker om, inte att jag just pekar ut att ”skolans korv är äcklig”. Men jag brukar äta ganska mycket ändå, för jag orkar inte stå mig en hel dag utan mat. Och då tycker jag att korven är ungefär desamma som den man äter hemma.

Sen undrar jag om det inte bara har blivit en grej det är med att skolmaten är äcklig. Hur många personer som i hemlighet gillar skolmaten som serveras, men har en kompis som tycker att maten i skolan är pest och pina. Jag har i alla fall hört personer klaga högt i korridoren på skolans ”äckliga mat” kompisen går tyst. Eller har jag missat något? Det kanske helt enkelt är coolt att inte gilla skolmaten? I så fall hoppar jag inte på trändtåget.

Tänk på att om du äter mer, så orkar du jobba hårdare, du slipper få en massa hemarbeten som du ligger efter i och du får bättre betyg, för det är väl det som är viktigt? Jag tycker att ni kan hoppa på mitt trändtåg istället för att få bättre betyg. För det är inte coolt att inte äta i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar