fredag 22 mars 2013

Bokrecension Flyga Drake

Jag har läst ut boken som heter Flyga Drake av Khaled Hosseini.

De viktigaste personerna i boken är Amir, Hassan och Baba tycker jag. Det börjar med en miljö för länge sedan då Amir och Hassan var små, man fick läsa under en så lång tidsperiod under hanns uppväxt. Men de började med att leva i ett gammalt Afghanistan för att sedan flytta till ett lite äldre Amerika.

Boken handlar om två vänner som växer upp tillsammans i ett fredligt Afghanistan. Sida vid sida, den ena en slav till den andre fast ändå så tajta. Tills den dagen Hassan blev våldtagen i en gränd, Amir fegar ut och flyr därifrån utan att gå fram och försvara. Med det dåliga samvetet gnagande i bakhuvudet började han må dåligt, på riktigt, men tillslut kunde de inte döljas längre och Hassans och hans "far" flyttade där ifrån. Då flyttade Amir och Baba till Amerika, började om på nytt men Amir glömde aldrig Hassan. Åren gick, han växte och blev en vuxen man, tvingades att klara sig själv efter Babas död i cancer. Träffar sin fru och får reda på saker som han verkligen inte hade trott. Han åker tillbaka till Afghanistan och letar reda på sin brorson som inte är den lättaste att vinna förtroende för. Kampen mot orättvisan att han inte skulle få adoptera honom jagar honom i hälarna samtidigt som att han blir rejält skadad. De slutar i alla fall med att han åker tillbaka med sin brorson och dom bli välkomnade med öppna armar av Amirs fru.

Språket ät lita gammalt och ord från andra språk blandas in här och där.

Budskapet i boken tycker jag att både rika och fattiga kan bli så nära kompisar och det att ärlighet alltid varar längst.

Jag tycker att boken får en 4 av 10 efter som att den var så himla seg att läsa, den var långsam och mycket "onödigt" skrevs med. Men den blev i alla fall lite bättre längre in, i boken, fast jag skulle nog aldrig välja och läsa e sådan här bok, inte min stil av bok.