fredag 15 mars 2013

Att vara en bra vän (bokuppgift v. 11)


                                               Här är en väldigt bra vän till mig

Att vara kompis med någon, det betyder väldigt mycket för mig, att ha en vän, man ska kunna lita på, vara schysst och ställa upp. Men ändå ha det ganska liksidigt, om den ena personen i en kompisrelation är snål och ganska ego då tycker jag inte att den anda personen bara ska tacka och ta i mot, den kan inte bara bjuda och ge, jag tycker man ska ge lika mycket som man tar med andra ord.

Jag tycker att man ska förvänta sig samma saker som man ger till en vän, men om vännen har det svårt eller att den "inte riktigt vet hur man ska vara för att det ska bli rätt" så ska man  försöka vara en "förebild" för den personen. Jag har några vänner som faktiskt är förebilder åt mig, om dom vet om det är ju en annan sak..

Hassan och Amir var grymma vänner när dom var yngre, den ena betjänt till den andra, det är vad jag kallar vänskap. Men där tyckte jag faktiskt inte att vågen vägde riktigt lika, jag tycker att Hassan kunder vart lite hårdare mot Amir, eller att Amir insåg att man borde ställa upp för Hassan lika mycket som Hassan ställde upp för Amir, men Amir gick fel väg, men han skämdes för det, han lärde sig, jag skulle också må sämst ifall jag skulle svikit en vän på det sättet. Men att Hassan berättade för andra i äldre dagar att dom var grymma vänner är starkt, att dom sedan träffades och snackade efter så många år, vänskap det är vad jag kallar det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar