måndag 16 september 2013

Film - Bakgrunden till Franska revolutionen

När? Slutet av 1700-talet till början på 1800-talet.

Var? Paris

Hur/Varför? För att kungen slösade, eller egentligen inte bara kungen utan allt adel-folk. De blev ett missnöje och de fattig började protestera. Det blev missväxt och folk började läsa om att de kunde få det så mycket bättre. 

Konsekvenser? Franska revolutionen uppstod, folk började protestera mot den slösande kungen med pengar. 


Sammanfattning: Franska revolutionen började med att det vanliga folket som stod lägst i rang blev ganska orättvist behandlade. De började protestera och då kungen bestämde sig för att använda lite mer demokrati i samhället blev ju inte riktigt som de tänkt sig, kungen blev lite rädd och lät inte de vanliga folket som t.ex bönder bestämma.
Folket blev arga och samlades i en tennishall för att enas om saker dom skulle vilja.
Kungen blev rädd då ryktet spred sig snabbt och halshuggningarna var igång, tillslut blev det faktiskt självaste kungen som fick sitt huvud av kroppen, då utsåg sig Napoleon sig till kejsare över landet. 

Eget resonemang, egna tankar: Jag vet inte riktigt vad jag tycker om händelsen, att kungen var slösande, okej jag förstår det fattiga folket. Det fattiga folket kom på en bra idé det här med att snacka ihop sig som en grupp för att gå i mot kungen. Det var bara kungen som bestämde, han hade en väldigt stor makt, alltså monarki. Det var en bra idé att de inte skulle skiljas åt förs de hade kommit på en lösning. Men samtidigt så kanske man måste tänka ett steg längre än så. Vad som än händer så kommer det alltid finnas ett missnöje hos folk. Vad du än gör, människor är lite så, lite egoistiska att dem vill att det sa bli exakt som just de vill. Men just då kanske man inte tänkte så eftersom att det var ett stor orättvisa i samhället. Men ändå var folket ute efter mer att rösta ut en ledare, då har ju alla, varje liten person lite makt liksom demokrati att folk ville rösta så att alla kunde i alla fall ha en liten inverkan på valet av vem som skulle styra landet, dem ville ha republik. Vilket jag tycker är helt rätt, om man kan och verkligen är intresserad av det, då ska man kunna lägga en egen röst för att kunna säga att då har man i alla fall försökt sitt bästa, jag tror inte besvikelsen är den samma ifall det inte blir just så man själv vill då. 
Men att göra detta på ett annat sätt kanske hade vart fel, eller jag vet inte riktigt efter som att jag inte kan sätta mig in i just den situationen. Men på ett annat sätt kan man alltid göra, allt man gör medför både för och nackdelar, kanske större uppror än vad som hände i den Franska revolutionen? 
Det kan nog ingen veta, vad som egentligen var bäst att göra den gången, men att halshugga folk tycker jag inte är någon lösning. Att hugga kungens huvud var lite väl, kanske han inte var den vänligaste människan man kunde stöta på men jag tycker egentligen att han själv skulle förstå missnöjet hos folket, han är ju en människa som alla andra, han måste kunna inse vad som händer, vad som är rätt och fel, hur man behandlar andra människor, det är väl ändå en vuxen man vi snackar om?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar