måndag 23 september 2013

Amerikanska revolutionen, orsaker och följder

Sammanfattning: Till en början var Nord Amerika uppdelat i kolonier, Frankrike, Spanien och Storbritannien. Vem skulle då styra över världshaven? Det blev krig om det och Storbritannien Georg III var kung i Storbritannien just då och kriget gjorde så att det blir dåligt med pengarna. Därför skulle alla kolonister betala skatt. Dem vägrade. Varför skulle dem betala skatt om dem inte fick vara med att bestämma. Det var monarki och det kungen bestämde skapade missnöje bland folket.
"Okej då" tänkte den dåvarande kungen, skatten verkade inte speciellt uppskattat men teskatt var de tvungna att betala ändå.

Som protest mot det klädde kolonisterna ut sig till indianer och kastade i te i havet, detta blev kallat Boston tea party.
Lasten var dyrbar och upproret var det ingen tvekan om. Kungen blev ju såklart arg och startar krig i mot dem.

Kolonisterna ville vara med och bestämma, och då det var monarki och vi hade en kung så fanns inte den möjligheten. Nya idéer kom upp, nu ville de att samhället skulle styras av samhället. Rösträtt som i en demokrati ville de skulle införas.
Självständighets förklaringen skedde den 4 juli 1776, Fransmännen gick in och hjälpte kolonisterna och deras första president blev George Washington.


Eget resonemang: Allt med krig och konflikter tycker jag är onödigt. Jag tror inte att jag är ensam om det heller. Men samtidigt vet jag att det är på både gott och ont. Man kan liksom inte samla allt folk i ett rum och låta folk komma med olika förslag som i ett klassråd direkt.. Det funkar inte det skulle nog bara bli slagsmål och bråk i det rummet. Det är synd att människor inte fungerar så, så fort det uppstår ett missnöje ska blodet flöda och folk dö. Men det är väl rätt onödigt eller? Att det ska bekosta folks liv för att folk inte kan hålla sams och bara bestämma sig.

Om jag hade vart där då som vanligt folk hade jag såklart protesterat, så som kungen betedde sig tycker jag faktiskt var orättvist, att betala skatt till något man själv inte har någon speciell nytta av. Sen finns det ju alltid bättre sätt att göra allt på, men dem fick ju som dem ville och även fast kanske förlorar så har dem ändå gjort ett försök till sin egen rätt i samhället.
Om jag då istället hade vart kung så hade jag försökt få ihop det på ett annat sätt. Att skapa missnöje bland folk kommer bara gå i mot än själv.
Fast samtidigt vet jag verkligen inte hur jag skulle lösa det, när man står i just den positionen så kommer man kanske inte tänka på det sättet. Jag tycker att det är svårt att sätta mig in i en sådan stor roll som det faktiskt innerbar att vara kung på den tiden. Men jag är ju för demokrati, så jag hade väl kommit upp med olika förslag och sedan låtit folket rösta.

Sen tycker jag det med privilegier är sjukt fel, alla är människor, lika-behandling står jag för. Adel och präst som bonde, alla har samma värde och bara för att man inte råkar födas i den rikaste familjen i samhället så betyder det inte att man har ett mindre värde en barnet som föds till prinsessa eller prins.

Jag tycker helt klart att demokrati är bäst, att rösta fram en republik. Då får folk vara med och jag tror att folk faktiskt tar det bättre om inte just deras parti vinner. Får då vet man att det är majoriteten som vinner och jag tror inte att det skulle bli en majoritet på ett parti som behandlar folk på ett orättvist sätt.

Källa: http://www.so-rummet.se/content/amerikanska-revolutionen-orsaker-och-foljder

3 kommentarer:

  1. oj oj Thilde du har verkligen försåt allt och du har fått med mycket bra detaljer. Du ger förslag, och egna ideer på hur man skulle kunna ha gjort. Du gör även person byten & inlevelse på hur det skulle var om du var där. du får 10av10 beck filmer :)

    SvaraRadera
  2. Oh snap, man kan se att du verkligen har förstått hur Amerikanska revolutionen gick till. Du har skrivit bra och du har använt styckeindelningarna jätte bra.

    SvaraRadera
  3. Det var jättebra skrivet, och när man läser om revolutionens handling förstår man lätt vad som hänt och man märker att du vet vad som hänt.
    Du byter perspektiv, ger lösningar och för fram dina egna åsikter. Du använder begreppen, jag vet inte om det var alla, men många av dom var det i alla fall. Även om det var långt blev det inte långtråkigt att läsa!
    Så bra jobbat Thilde :D

    SvaraRadera