söndag 5 maj 2013

Superabsorbanter i blöjor

Hypotes: Jag tror att den kan dra åt sig 17 ml vatten innan det tar stopp. Sen tror jag att saltet gör så att det blir stelare.

Kemikalier: Superabsorbanter, vatten, salt

Material: våg, bägare liten och stor, mätglas, sked

Utförande: Först så tog jag blöjan och öppnade upp den i kanten för att ta ut superabsorbanterna och vägde dem till ett gram. Sedan lade jag dom i ett bägare och fyllde mätglaset med vatten upp till 25 ml.
Sedan hällde jag i lite vatten i taget tills det tog stopp och sedan saltade jag lite på geggan.

Resultat: Jag lyckades hälla i 95 ml vatten, vilket motsvarar 95 g vatten innan det blev vattningt, men jag tror att jag hade lite mindre än ett gram med absorbanter men ca 95 gånger mer än sig själv.
Det blev vattnigare när jag hällde i salt.

Slutsats: Superabsorbanter kan dra åt sig 95 gånger mer än sig själv och ifall man saltar blir det lösare.

Felkällor: Tror jag vägde lite fel då vågen var lite konstig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar