fredag 3 maj 2013

Bokrecension Alex Dogboy


Jag har läst boken "Alex Dogboy" av Monica Zak.

Den viktigaste personen i boken är Alex som föddes med hår på öronen och blev kallad hundöra under sin uppväxt.

Alex sitter på gatan med sina hundar, han sitter där och pratar med dem, pratar och berättar hur det gick till när han hamnade på gatan, allt ifrån att han började med att sno halvdruckna pepsi på parkbänken till hur det var när han faktiskt fick ett riktigt jobb hos en fru där hon sålde kött. Men hans liv förändrades lika snabbt som att vända en hand då han hittade en hundvalp i en låta på soptippen. Hundens liv hängde på en skör tråd och Alex räddade livet på henne. Namnet blev Emmy. Sen flydde han ifrån soptippen, ni ville han hem, visa sin gamla hund vilken fin valp han hittat. Men vägen dit var inte lätt. Motgångar stötte han på både åt höger och åt vänster, han ville hem nu. Men det hände bara en massa, han nådde aldrig målet men hans liv blev klart mycket bättre i mot slutet av boken.

Texten är bra skriven, inte för mycket gamla ord och inte för mycket slang.

Budskapet i boken vet jag faktiskt inte, bli inte gatubarn typ.. Nej men jag vet inte, det hände så sjukt mycket med denna lilla pojk så det fanns väl en del budskap gömda under texten. 

Jag ger boken 7 utav 10 då jag tycker att boken var lätt att komma in i, jag tycker också om att den var verklighetsbaserad. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar