fredag 21 mars 2014

Mänskliga rättigheter, även för hundar?

Hur många gånger har man inte hört att en hund har blivit avlivad för att hunden vart lite väl aggressiv?
Vad händer egentligen med en människa ifall den blir aggressiv? Den får hjälp. Varför får inte hunden det då?

Det är en fråga jag väldigt många gånger ställt mig själv, är döden lösningen på problemet?
Man är väldigt mån om att alla människor ska behandlas lika, de mänskliga rättigheterna ska följas och man ska bli behandlad som man själv behandlar andra.
Men vad tar dessa viktiga gränser vägen när det gäller hundar, eller bara djur i allmänhet?

En människa som är aggressiv eller har det svårt, den försöker man förstå, man ger den en massa möjligheter att få hjälp. Att lyckas på sitt eget sätt, inte säger man åt den att "snart ska den dö". Varför försöker man inte förstå sig på våran fyrfotade vän? Istället klassar man hunden som helt galen och gör så att den mister livet ifall det går riktigt illa, förlåt om jag har fel, men jag kan verkligen inte se vad som är rätt med att göra så. Alla har rätt till en chans, en chans att bli förstådd, och det tror jag att alla skulle hålla med mig om ifall jag syftade det på människor.
Varför ändras det så fort när man börjar dra in djuren i bilden?

Jag förstår verkligen inte hur det kan ändras så snabbt så fort man sätter djur in i bilden, dem har ett liv att leva, precis som vi.
Vi tar det som en självklarhet att blir förstådda, att behandlas bra, att få hjälp ifall något skulle hända. Men ett djur, ett hjälplöst djur?
Vi behandlar varandra (oftast) som man själv vill bli behandlad, men djuren... Ibland verkar det som om det vore en annan sak för dem.

Varje liv är viktigt, och att låta en hund somna in i förtid för att man anser den som aggressiv tycker jag bara är fel, fel, fel.
Vi människor ska behandla varandra som man själv vill bli behandlade, jag tycker att detta även ska vara människa mot djur, djur mot människa, att alla har rätt till förståelse, vare sig man föddes till människa, hund, giraff eller daggmask.
Alla ska ha lika värde, även djuren, respekt är ett viktigt ord, och respekten ska ligga åt båda hållen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar