onsdag 5 mars 2014

Detta händer i Ukraina


Bakgrund 

För tillfället är det väldigt oroligt omkring Ukraina och Ryssland. Tidigare president lämnade landet, och ny president sattes in, den tidigare presidenten var "kompis" med Ryssland, vilket inte den nya var. Den nye presidenten tycker att landet ska vara ett land, inte ett med Ryssland. Ukraina vill bli självständigt och gå med i EU, det vill även en liten del av befolkningen på Krim.


Ryssland är dock inte jättenöjda med detta och har fört in 10 000 soldater på halvön Krim. Dem som bor där för tillfället får inte längre röra sig fritt som dem vill och det ligger stridsbåtar längst kusterna. 


Resonemang 

Jag har skrivit det så himla många gånger och än en gång kommer jag faktiskt skriva det. 
Jag förstår inte varför man startar krig. Om jag sa vara ärlig så vet jag inte ens vad det går ut på. Att utplåna sina motståndare tills alla dem är utrotade? Är det ett schysst sätt att göra upp något med? 

Jag hade inte tyckt att det var okej att 10 000 soldater spatserade in i landet ifall jag bodde på Krim. Att röra sig fritt är någonting människan verkligen vill ha som frihet, när man helt plötsligt inte får/kan röra sig överallt känner man sig instängd, den känslan tycker jag inte att man ska behöva känna i sitt eget hemland, ifall man inte har gjort något brott så att man hamnar  fängelse. 

För mig är det bara fel och dåligt beteende, varför kan man inte bara mogna till lite och inse att ta död på varandra inte är det bästa sättet att lösa konflikter på?

Vems sida jag står på har jag kluvna åsikter om, men jag tycker att Ryssland är ett såpass stort land att de kanske inte behöver mer land. Men samtidigt händer allt av en anledning och hur stor den är kan variera. 
Men det måste ändå vart en skapligt stor anledning för att detta skulle ske.
Människor är sällan nöjda med de dem redan har och vill alltid ha mer (här kan vi dra en parallell till religionen där jag tycker att Buddismen är bra, dem är ute efter ett begärfritt liv, fler människor borde leva efter detta!), klart att om Ryssland har tillgång till att få mer mark, så tar dem väl chansen.
När man sitter i den positionen tror jag att jag också hade velat ha mer mark om jag satt högre i Rysslands riksdag eller bara stod på hög makt i landet.

Jag tycker också att folk ska bli bättre på att våga stå för sin åsikt. Att man inte bara följer strömmen. Alla har rätt till en åsikt, men jag tycker att framföra sin åsikt, det ska man göra på rätt sätt. Att folk bör tänka på konsekvenserna som kan bli ifall dem börjar kriga.
Det kan bli stort, riktigt stort, så många som kommer mista livet för att dem bara står för sin åsikt. Att argumentera och fatta beslut tycker jag är så mycket bättre. Att stå för sin åsikt, blanda den med någon annans och komma på en idé som ligger mitt i mellan båda. Kanske blir det ännu bättre? Tillexempel att Ukraina får Krim, fast Ryssland får en del vid havet så dem kommer ut med båtar?
Inte vet jag, man jag tror att man hade kunnat komma på någon smidig lösning.
Att komma på någonting där rättvisan är åt båda hållen och kanske inte bara satsa på  att vara stört bäst och vackrast, för störst, det hade väl Ryssland vart ändå.



Källor: http://hbl.fi/2014-03-04/576121/ryssland-och-ukraina-forhandlar 
http://www.svt.se/barnkanalen/lilla-aktuellt/ 
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/luftvarnsbaser-har-intagits-pa-krim_3328956.svd 
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ryssland-pa-krim-for-att-stanna_3322480.svd
Per

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du har skrivit en bra text som är lätt att förstå. Jag tycker dock att du kunde skriva lite till på bakgrunden för att få in lite mera information, fast den var bra och lätt att förstå. Du har skrivit bra på din egna åsikt och man kan förstå vad du tycker och står för. Du har även fått med perspektivarbete vilket är bra och man kan även lita på din källor som du har länkat. Good work Thilde :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker allting var bra du hade med allting. Fast jag tycker du borde skrivit lite mer om bakgrunden.

    SvaraRadera