fredag 13 februari 2015

Sceintologi

Skapare: L. Ron Hubbard, författare

När: 1952

Var: Kalifornien, USA

Syfte: Att hitta ett sätt att leva enligt etik. Alla ska kunna lita på varandra, vi ska hjälpa varandra och må bra tillsammans. De är baserat på att man ska lära sig ta itu med livsproblem för att uppnå lycka, detta gör man alltså genom att läsa en massa kurser i mot betalning.

Tro: De tror att människor är en odödlig andlig, alla är goda från början. Själen går alltså vidare till en annan kropp. Människan består utav själ, kropp och sinne. Själen är den viktigaste delen, man blir alltså inte bunden till sin kropp.

Antal anhängare: 500 000 (se källa: 5)

Urkund: Scientolog-bibeln

De åtta dinamikerna: 
1. Jag som individ, sin egna överlevnad
2. Familjen, det sexuella, man vill överleva med familjen
3. Gruppens överlevnad
4. Människosläktet, man vill överleva med släkt och nation
5. Livsform (art), alltså att man vill överleva som art
6. Fysiska universum, allt som är här och nu, all materia (MERT - Materia, energi, rum och tid)
7. Den andliga varelsen
8. Odödlighet (befriad från alla extrema behoven)

Annan information:
Sceintologi har fått en del negativ kritik, kurserna som är obligatoriska är jättedyra. De är också som ett mildare kastsystem. De som är på de lägre nivåerna betalar dyra pengar för att få ta del av dessa kurser och pengarna hamnar högre i organisationen.
Teorin om det reaktiva sinnet som samarbetar med det analytiska sinnet är att man kan lära sig "återuppspela" situationer då man inte var helt närvarande, tillexempel om man bryter en arm eller liknande. Detta är då en kunskap som man tränar fram för att få lite mer kontroll över sitt liv.

De finns de som hävdar att en ledare för religionen från förr hade makten över olika planeter med hur mycket människor som helst på. Jorden blev platsen då vissa skulle utplånas på och människor dödades, påhittade religioner (världsreligionerna) skapades för att vissa skulle hitta en anledning till att leva.

Elmätaren är en mätare som de använder sig av. Den visar känslor, alltså överdrivet med glädje eller överdrivet med smärta. Tanken är att man ska hitta något mellanting så att man kan vara lycklig. Överdriven lycka leder kanske till överdriven smärta och då anser dem att det är bättre att hålla sig i mitten.

Om du lämnar religionen:
Om man lämnar Sceintologikyrkan så måste man veta att allt man har gjort i religionen är filmat, särskiljt det man gjort i början. De kommer veta allt om dig och alla dina hemligheter och ifall du då lämnar religionen så kommer all denna information om dig spridas ut. Om man lämnar kyrkan kommer man lämna den som ett svart får och man kommer för alltid vara iakttagen.

Resonemang:
Till en början verkade religionen bra. Men jag tyckte ändå att det verkade en aning "översminkat". Att få alla att leva på det sättet de anser är rätt känns som om det kan man göra utan en religion. Måste det skapas en religion för att man ska kunna behandla människor rätt? Kan man inte bara leva och vara trevlig mot alla? Jag förstår mig faktiskt inte syftet med denna religionen? Behövs det verkligen en religion för att sammanföra människor och lära sig bete sig på rätt sätt?

Dessutom tycker jag att det känns som om det är något lurt. Denna ofantliga summan man betalar per år som ändå går till de "högre satta", jag tror att religionen är skapad för att tjäna pengar helt enkelt. Jag tror verkligen att det finns så många andra sätt att bli "clean" än att gå med i en religion och ta dyra kurser. Att vara trevlig mot folk, att välja rätt handlingar är saker man ska lära sig i skolan eller egentligen redan som liten. Det är en sådan grundläggande egenskap som alla borde ha, sedan att lösa vardagliga problem är saker som tillhör livet. Jag tycker verkligen inte att man ska behöva gå med i en religion för att kunna bete sig.

Ärligt talat så tycker jag att religionen är helknäpp, för mig låter det bara som något konstigt påhitt. Jag är oreligiös av mig och tror i stort sätt inte på något, men jag kan förstå de som tillexempel är kristna eller är troende utav någon annan utav världsreligionerna. Det känns mer som en tro med en lång bakgrund som man faktiskt förstår sig på, men detta känns som om en skapad organisation för att tjäna pengar genom att få folk att tro att de är "rena" ifrån ondska. Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt vad som är religionen i detta förutom att de tror att själen vandrar, resten är bara hur man ska vara.


Källor: 
1. https://www.youtube.com/watch?v=_3X2Mbm9Ih4
Detta är källan där jag hittade mest information, jag tror att den är trovärdig trots att det var personer lite äldre än oss som gjorde den. De förklarade väldigt tydligt och på ett sätt som jag förstod. Men jag tror att de själva använde bra källor när de gjorde videon eftersom att de verkade som något de använde när de gjorde ett skolarbete. Dessutom har jag dubbelkollat informationen på andra källor. 

2. https://www.youtube.com/watch?v=bvtt4UuFGZs
Denna källan använde jag endast för att få en inblick i vad folk som är med i religionen tycker och känner, det är vad anhängare utav religionen säger om den så jag skulle anse den som trovärdig. 

3. http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/scientologi
Detta är en trovärdig källa då det är en sida anpassad för skolan och för elever som ska lära sig. Det är liksom personer som vet mycket som har skrivit detta, dessutom är det svårt med religioner. Religioner är en tro och inte en vetenskap så det är svårt att bevisa vad som är rätt och fel. Men jag litar på denna källan då det står mycket grejer där jag har läst på många andra ställen, jag använde bland annat denna att komplettera dokumentären med.

4. http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi
Wikipedia är en hyfsat trovärdig källa, men jag har dubbelkollat informationen på andra källor exempelvis NE. Använde även denna för att läsa och komplettera dokumentären.  

5. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trosuppfattningar_efter_antalet_bek%C3%A4nnare
Denna källan använde jag för att se hur många anhängare religionen har. Jag har läst det på andra sidor också, men jag tyckte att denna var bra då många religioners anhängarantal var med och allt var sammanställt som en tabell. 

6. https://www.google.se/search?q=scientologi&espv=2&biw=1279&bih=702&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=S2HcVMLXOsj6PNTHgbAM&ved=0CAYQ_AUoAQ

7. http://www.scientologi.nu/

8. http://www.scientologi.se/faq/scientology-beliefs/what-are-scientology-religious-beliefs-about-creation-of-the-universe.html

9. http://user.tninet.se/~haj197g/scientolog.html

10. http://www.scientologi.se/faq/background-and-basic-principles/what-does-the-word-scientology-mean.html

11. https://www.youtube.com/user/ScientologiSV/videos


13. http://sv.wikipedia.org/wiki/L._Ron_Hubbard

14. http://altreligion.about.com/od/scientology/p/scien_funeral.htm
Källorna här ovan har jag endast använt för att kolla mindre saker och för att läsa och förstå vissa grejer som jag har tyckt vart oklara innan. Men ur dessa källor har jag inte plockat så jättemycket fakta. Kanske mer dubbelkollat annat jag skrivit för att ha mer källor bakom min text. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar