Det är också bra ifall du klär dig enligt lager-på-lager principen, den hjälper dig att hålla värmen bättre, dessutom så har du lättare att ta av dig ett tunt lager om du har fler än att ta av sig ett tjockt lager ifall du bara hade haft två. Ifall isen inte håller och du skulle ramla i så skulle den hjälpa dig även då, för att du skulle hålla dig varm längre och vattnet skulle inte lika snabbt kunna tränga igenom dina kläder.
En ispik är ett bra hjälpmedel att ha med sig, det är som en "stav" som man kan mäta isens tjocklek och egenskaper med. Isen måste vara minst 10cm tjock för att du säkert ska kunna ta dig över den. Kärnis kan dock bära upp en människa när den endast är 3cm tjock, men det är inget att rekommendera då det alltid finns en chans att den inte håller.
Men trots att isen är 10cm tjock så finns det ju ställen man ändå inte ska åka på för att utsätta sig för någon onödig risk, det är ställen där isen kan vara extra känslig, exempelvis en vindbrunn, brygga, udde, grund eller sund.
Men trots att isen är 10cm tjock så finns det ju ställen man ändå inte ska åka på för att utsätta sig för någon onödig risk, det är ställen där isen kan vara extra känslig, exempelvis en vindbrunn, brygga, udde, grund eller sund.
Hur vet man att det är en kärnis då? Jo, då gäller det att ha lite koll på de olika istyperna som finns, kärnis är is som bildas rent vatten, våris är is som förfallit lite på grund utav vårens värme, det brukar också vara för att vatten strömmar under den. Nyis är precis som det låter, när isen är ny och genomskinlig, sen finns det snötäckt is också, den bildas genom att snön lägger sig på vattenytan och blir is, därav blir den en aning skrovligare än när det bildas is genom att vattnet fryser.
Ifall då oturen skulle vara framme när du befinner dig på isen så är det viktigt att du då ska veta hur man gör för att ta dig upp. Nummer ett är att du ska vända dig om dit du kom ifrån, det är där du vet att isen höll tidigare och då kan du ta dig upp där. Ifall du tillexempel åkt skridskor i hög fart så kanske du kom ut snabbare på tunn is men eftersom att hastigheten var högra kunde du åka på den ett tag innan du ramlade i, då kanske det är så att du måste hacka dig fram igenom den tunna och ohållbara isen tills där isen håller med hjälp utav isdubbarna. Sen när du ska ta dig upp så placerar du tummen på isdubbens översida för ett bättre grepp så att du inte slinter och glider ner igen för att sedan kila i spetsen på isdubben i isen och försöka häva dig upp. När du har kommit upp med överkroppen så ska du försöka få upp ett knä för att förhindra dig att ramla ner igen. Sedan kan du förhoppningsvis ta dig upp.
Ifall det är en annan person som ska rädda dig är det viktigt att personen inte försöker dra upp dig med hjälp av sin egna arm eller någon annan kroppsdel heller för den delen. När man blir så kall som man blir ifall man åker igenom isen så kommer man bara tänka på att ta sig upp och då kan det vara mycket möjligt att man råkar dra ner personen som ska hjälpa än upp. Men då ska man använda sig utav en metod som kallas "den förlängda armen", vilket innerbär att man tar något annat föremål och drar upp personen med, bäst hade det varit ifall personen själv kunde kasta upp sin livlina för att sedan hjälpa till att ta sig upp med isdubbarna, men ifall det inte är så funkar föremål som tillexempel en gren, en jacka eller liknande. Sen är det viktigt att man lägger sig ner för att fördela sin vikt så att den inte bli koncentrerad på ett ställe, då håller isen bättre.
Visst kan det se underbart ut när man susar förbi på isen en kylig vinterdag, men det är mycket man ska hålla koll på och det är viktigt att man alltid tänker på säkerheten i sådana tillfällen. Men ifall man tänker på allt detta så är man väl förberedd och kan njuta utav den friska luften!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar