måndag 23 februari 2015

Idrottens himmel och helvete

Någonstans tycker jag att man borde stanna upp och tänka på samhällets sjuka förutfattade meningar. Jag förstår faktiskt inte det underliga med att en kille skulle gå i gymnastik eller ifall en tjej skulle finna nöjet i att åka skateboard. För vad är egentligen problemet med det? Man tycker att det är kul, och då ska man få göra det. Jag tycker att det är så himla sjukt hur man då ska skapa sjuka normer om att det är rätt eller fel.

Killar som blir retade för att det rider - hm, ta en titt på ridsportseliten, vilka är det egentligen som tävlar i landslaget? Namn som Rolf Göran Bengtsson, Henrik von Eckermann, Alexander Zettermann, Peder Fredricsson och Malin Bayard är namnen som finns där. Det är så många killar som faktiskt är duktiga inom sporten. Jag tycker att det är så hemskt synd då jag själv uppelever ridsporten som ganska öppen.
I hur många sporter tävlar 13-åringar mot 40-åringar tillexempel? I samma klass, med samma regler och villkor. Det tycker jag är häftigt. Tjejer och killar tävlar mot varandra och det är inte så himla uppdelat i kategorier ändå. Det är så det ska vara, vad man har mellan benen eller hur många år på nacken man har så är det resultaten och ens ridning som spelar roll.

Precis så tycker jag att många andra sporter bör fungera. 

Men det är såhär vi lever, i allt. Regler om vad som är kille och tjej-saker skapas och vi alla växer upp i ett samhälle där Fredrik 10 år är bög för att han rider medan Malin, 12 inte vågar åka till skateparken för att resterande personers blickar kommer vara dömande. Är det så konstigt att man inte vågar då? Varför ska inte alla bara få göra det som är kul, det som passar än och det man verkligen brinner för.

Vill du rida, vare sig du är kille eller tjej. GÖR DET. Vill du satsa på motorsport, vare sig kille eller tjej. GÖR DET. Vill du ha en annorlunda frisyr eller klädstil. HA DET. Livet är för kort för att anpassa sig efter samhället sjuka frågor, ideal och normer. Vi alla måste bredda ramarna för alla, bli mer accepterande och sedan jobba för att samhälle som accepterar och respekterar alla olika individer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar