fredag 30 augusti 2013

Utvandrarna

Filmen utspelar sig för längesedan i ett fattigt Sverige, på den tiden så emigrationer till Amerika brukade äga rum. Robert, han är dräng, men det är han som är gasen, han vill verkligen rymma för att bättre liv i Amerika. Karl-Oskar är gift med Kristina som är broms åt det hela. Sätta sina barn och sig själv i fara när dem lika gärna kan bo i Sverige och kämpa för en bättre skörd. Kristina känner sig nog väldigt stressad och kluven, hur ska hon göra? Skörden blir dålig och de inser att de måste snåla med maten för att den ska räcka längre. Robert vill verkligen inte vara kvar och deras vinter blir svår. En av Kristinas och Karl-Oskars barn går bort på grund av att hon åt för mycket gröt när hon inte ätit en ordentlig måltid på lång tid. Då ändrar Kristina sig, hon har bromsat detta, men nu så upptäckte hon att vad som helst kan hända hemma också, så nu vill hon emigrera, våga chansa på ett bättre liv, på en annan plats

Om att utvandra vet jag inte vad jag tycker, jag har ju liksom själv inte gjort det. Men jag tycker att personer som gör det är starka. De lämnar sina hem, alla platser de känner till och är trygga med, bara för att fixa det för familjen. Starkt tycker jag bara. Men sen måste det ju vara till något land där dom välkomnar än med öppna armar.

Jag tror nog att det är en fördel för landet, för då får ju stora delar av landet "vila" och bli bättre till senare. Sen så lämnas ju kanske dom som har mer pengar och makt kvar i Sverige och då kan dom ju "styra upp det" kanske på ett bättre sätt. Detta är jättesvårt för mig att förklara men det är i alla fall vad jag tror. Jag ser på Sverige som det är idag, och det är ju bra, eller hur? Undrar ifall det hade sett ut så här ifall inte så stor del av befolkningen hade emigrerat för såpass många år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar