onsdag 21 augusti 2013

Jag är Charles Dickens

7 februari 1812 föddes en man, ingen vanlig man utan mannen blev en framgångsrik brittisk författare, den mannen är jag. Mina berättelser och romaner blev populära, ingen utav mina romaner slutade aldrig tryckas i nya upplagor på originalspråket, engelska. Min populäraste bok blev "En julsaga" som jag skrev på bara några veckor. Mina böcker handlade oftast om Pojkar med svår uppväxt. 


När jag var nio år flyttade vi till London, senare fick pappa ekonomiska problem och jag fick hjälpa till att jobba för att kunna försörja oss i familjen, men trots det så var det inte alla dagar man var mätt när man gick och la sig för kvällen. Då var jag bara tolv.

Min skolgång blev det ingenting av, men jag lärde mig att stenografera, vilket jag faktiskt hade nytta av på sikt, år 1834 så blev jag journalist. 

Två år efter att jag blev journalist gifte jag mig med min fru Catherine Hogarth, tio barn fick vi ihop, ett av dem dog vid 8 månaders ålder. 

Men alla böcker har ett slut, även alla liv, om man ser tillbaka på mitt så blev jag väldigt sjuk under en högläsningturné och 9 juni 1870 så tog jag mitt sista andetag på jorden, bara 58 år gammal, men visst är det så? Att allt har ett slut? Och där just då, blev mitt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar