onsdag 28 augusti 2013

Kemiska stridsvapen i Syrien, Veckans nyhet v. 35


Det är inbördeskrig i Syrien, USA vill påstå att dem har använt kemiska stridsvapen, ifall vi skulle frågat Ryssland hade dem säkert sagt ett klart "Nej". Nu förbereder USA ett anfall mot Syrien för att visa att "nu är det slut, ni kan inte fortsätta kriga. Men ändå får dem lite kalla fötter inför det då Syrien som många andra länder har bundsförvanter som kan lägga käppar i deras hjul. Det kan bli ett större krig med ännu mer länder inblandade ifall dem gör det.

Källor: http://www.8sidor.se/utrikes/2013/08/usa-forbereder-anfall-pa-syrien

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article17366873.ab

http://soilander.com/tag/kemiska-stridsvapen/

Personligen tycker jag absolut inte att USA ska lägga sig i. Det kan bara leda till ännu värre saker och ett mycket större krig. Men samtidigt kanske det bara är bra om någon sätter ner foten bestämt liksom "nu räcker det". Men frågan är, är det värt det? Om hela världen slutar i krig är det ju verkligen inte det. Men jag tycker nog ändå att USA inte ska rycka in, om dom låter det landet sköta sitt så får det landet sköta sitt eget, jag vet inte, men jag tror att jag skulle tycka att det var jobbigt ifall någon kom och "straffade" oss ifall vi var i krig. Som om själva kriget inte var nog och att folk inte dog tillräckligt. Men jag är i och för sig bara fjorton år och kanske inte kan göra något åt det, men jag tänker inte rädda världen, än...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar