tisdag 20 januari 2015

Nyckelband

Jag ville göra något enkelt, något som inte tar allt för lång tid eftersom att vi ska påbörja ett nytt arbete sedan, men ändå är det inte så att man bara vill ha ett snöre med en nyckelring i. Jag ville alltså göra något fint och enkelt så jag kan lägga ännu mer krut på att skriva. Sedan kom jag på att nyckelband är väl inget man använder nu, jag tror jag använde det runt sju års ålder när man precis hade fått egen hemnyckel.

Någonting jag gjorde när jag var sju år är långa raddor utav snören som jag hade "flätat ihop" på detta sättet. Om jag då kombinerar dessa två så det blir något nostalgiskt så tror jag att arbetet skulle kunna bli riktigt bra.

Färger som jag tyckte var fina att matcha när jag var liten var rosa och gult, därför tänker jag även använda mig utav dessa färger i detta arbete, detta för att jag vill ha en personlig bit i det hela.


Här har jag först två olika skisser på modeller jag skulle kunna ha, men jag valde den som inte bara hade ett snöre då jag inte känner behovet utav att ha min husnyckel runt halsen. Sedan ritade jag lite olik färgkombinationer, men trots att jag valde andra färger som också passar så är nog rosa och gul det jag slår fast vid. 


Här har jag målat en mer exakt ritning över hur den ska se ut. I rätt längd och rätt färg. Så nu ska jag bara börja, jag tänkte ta ungefär 100cm utav varje färg då man jobbar med dubbla trådar, jag tror och hoppas att det kommer räcka, annars kanske jag får tänka om och bestämma mig för att h den lite längre eller kortare.

Men hellre att jag har lite tråd för mycket än lite för lite.









Såhär gör man, man gör i stort sätt samma sak hela tiden, med denna tråden gav det snabbt resultat, men det gick också åt väldigt mycket tråd, mycket mer än vad jag hade räknat med. Så det blev en felprioritering, när trådarna nästan var slut så var bara "virkningen" 7cm lång. Därför fick jag börja om och då dubblade jag längden tråd till 200cm för att kunna nå det resultatet jag ville.

Detta var den jag gjorde från början, och det är så fast längre resultatet kommer bli när jag är klar.

Jag upptäckte också att jag kanske inte ska fästa en nyckelring längst ned utan en hake som man kan fästa nyckelringen i istället. Anledningen är att jag vill kunna ha mer valmöjligheter hur jag vill ha nyckeln och lättare att kunna ta av och sätta på den.












Nu har jag "flätat" klart hela remsan så som jag vill ha den och jag har även spekulerat lite kring hur jag ska fästa trådarna då de i nuläget inte är så jättesnyggt. Veronica visade mig ett exempel som jag tycker verkar passa väldigt bra, så jag experimenterade med hur jag vill ha det. Jag testade med svart tråd och sen med svart och en glittertråd, jag insåg redan då att jag tror att enbart svart tråd är det jag vill ha. Men för att få ett hållbart resultat så tog jag upp det jag hade gjort för att limma trådarna i varandra så de bliv ännu mindre chans att de repar upp sig. 

Nu har jag limmar änden på min fläta, till detta använde jag limpistol då det limmet torkar väldigt snabbt och då blir det lättare att veta hur mycket man ska ha för att det ska bli så som jag hade tänkt.

Sedan gjorde jag det med tråden som jag gjorde på bilderna ovan. Den proceduren går alltså till genom att jag gör en ögla åt hållet där de långa trådarna på flätan är, sedan så tar jag den ena tråden ifrån öglan och börjar tvinna runt ändarna på trådarna åt det hållet där öglan finns, när jag hade tvinnat ett tag så stoppade jag in tråden i öglan, sedan drog jag i den andra tråden jag tvinnat runt så att avslutet "åkte innanför" det jag hade tvinnat. Men innan jag drog in det där så lade jag lite textillim på tråden som jag drog in för ännu mer hållbarhet.







Sedan klippte jag bara av trådarna och det färdiga resultatet blev såhär. Ett nyckelband som man hade när man var liten, i en teknik man använde sig utav när man var liten och skulle pyssla i färgerna i alla fall jag gillade att matcha när jag var liten, detta blir då som ett nostalgisk föremål som jag blev väldigt nöjd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar