onsdag 3 december 2014

Fördjupningsuppgift bild

Jag valde att göra ett fördjupningsarbete med solnedgångar i vattenfärg. Jag är helt värdelös på att måla porträtt eller djur, för mig känns det som om man mer kan förvrida en landskapsbild till något eget utan att det ser jättedumt ut. Sedan gillar jag att jobba med vattenfärger som går in i varandra, det är också en liten utmaning att få det att gå ihop alla gånger då man kanske inte alltid väljer färgerna orange och gul som är ganska uppenbart att de går ihop.

Detta märktes dock när jag försökte få ihop färgerna blått, rosa och orange det gick mindre bra, men jag har i alla fall gjort ett försök och insåg att kanske mer övning skulle ge mig ett bättre resultat. Men jag gjorde några bilder där jag fick ihop färgerna på ett bra sätt, men man måste våga sig på att testa nya grejer för att utvecklas.

Jag har lärt mig lite om olika nyanser och att det finns t.ex röda som lutar åt olika färger så man an få en annan nyans av exempel lila om man ska blanda den färgen. Sen har jag lärt mig att jobba med siluetter på ett bra sätt.

Om jag hade fått göra om en målning så hade jag gjort om den med fyren för att jag helt enkelt hade kunnat få ihop himmelen bättre än vad jag fick nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar