onsdag 10 september 2014

Ska en bokstav verkligen ha makten för framtiden?

Betyg. Den där envisa bokstaven man får på ett papper sista dagen på varje termin. Bokstaven med makten att avgöra vad vi ska kunna bli i livet, som kan få vissa att hurra och andra att vilja lägga sig under täcket och gråta, som nu mera sätter mer press på oss än viljan att lära sig gör.
Kampen om att få ett rättvist betyg springer efter oss och så även stressen som medföljer.
Hade det inte vart bättre utan dessa ångestdrivande bokstäver?

Redan som tolvåringar lär oss att vi kan rankas upp i vem som är bäst eller sämst. Vi lever idag i ett samhälle där man jämför sig med andra, om vi lär oss det redan som tolvåringar så är det väl klart att vi fortsätter att jämföra oss om vem som är bäst eller har mest när vi blir äldre också. Vilket kan leda till hybris eller sänkt självförtroende redan i tidig ålder.

Genom att istället bedöma om man kan eller inte kan och sedan kunna bli vald av slumpen in på den linjen man vill gå så skulle det ge alla en rättvisare chans inför framtiden.
Men lever bara en gång och den gången tycker jag att alla ska få möjligheten att bli det man drömmer om.
                                                                                                                 
                                                                                                                   Thilde


3 kommentarer:

  1. Rubriken beskriver bra vad texten handlar om, och den gör att jag vill läsa vidare.
    Du har fått med de olika delarna som ska finnas med i en insändare, och du har delat upp texten i bra styckeindelningar. Avslutningen hänger inte riktigt ihop med inledningen, men jag tycker att den var bra och passade in till texten i alla fall.
    Du för fram dina åsikter och argument på ett bra sätt i texten, och man förstår tydligt vad du tycker och menar. Språket är tydligt, och det är bra stavning i texten.
    Helheten av insändaren är väldigt bra, så bra jobbat Thilde! :D

    SvaraRadera
  2. Du har fått ihop en bra rubrik och hela din text hänger ihop jätte bra. Du har inledning, huvudtext och sen en avslutning! Jag tycker att den är intressant och jag vill bara fortsätta läsa, du skriver väldigt bra och tydligt. Du har med bra argument och beskriver tydligt problemet. Allt smälter ihop från inledning till avslut och riktigt bra styckindelning. Man blir verkligen övertygan om hur stressen med betyg påverkar oss, du har riktigt bra ordval. Bra skrivit!!!

    SvaraRadera
  3. Denna text tilltalar mig ganska mycket för att jag själv vet hur det känns. Rubriken är väldigt Spännande och får mig att läsa texten. Du har väldigt bra textförmåga och att du har använd dig tekniker för denna texttyp med de menar jag att du har använd dig an en inledning huvudtext och avslutning. Jag tycket inledningen och avslutningen hänger bra ihop. Du har din röda tråd genom hela texten
    bra jobbat!! :)

    SvaraRadera