fredag 4 oktober 2013

62 dagar Bokrecension (bokuppgift v.40)

Författaren: Cilla Naumann

Viktiga personer: Lassemiss, Tom, Toms Bror (Bror), mamman, pappan

Jag tycker att boken skrivs i nutid, mycket i "Jag"-form med ett språk som vi ungdomar pratar.

Handling: Tom hatar döden, hatar den, hatar den, hatar den. För något år sedan var döden inget han fördjupade sig i. Det var inte hans sak, han hade inte vart med om det. Man slungas in i boken av att Lassemiss, deras kompis som dom umgås med ibland på sommaren håller på och ska begrava en ekorre. "Det är viktigt att den också begravs", menade han på.
Den sommarn blev inte som Toms andra somrar, trots att Tom har egen moppe som han längtat så efter. Efter att dem skapat en brand vid bappisternas tält och blev fångade av polisen. Dem blev kallade till ett förhör eller samtal som de faktiskt valde att kalla det för. Det gick bättre än vad dem trodde och efter några veckor kom brevet m att dem var frikända. Mitt i all stress tom hann uppleva så blev han sjuk, väldigt, väldigt, väldigt förkyld. När han väl blir frisk så är ändå inte allt som det ska. Lassemiss var död. Han blev påkörd, han är död, död.. Vilket hemskt ord egentligen. Skuldkänslorna välde fram och Tom orkade inte mer, han tog bussen, han trodde inte han skulle våga, men han gjorde det ändå, åkte till polisen, det hade ju gått så bra att snacka innan.
Väl där fick han reda på saker som fick det att lätta i hjärtat, inget var deras fel.

Budskap: Jag tycker att budskapet är att man ska ta vara på livet. En sorg kommer man inte komma över, det kan vara hur jobbigt som helst i början, man döljer så mycket. Men tillslut kommer man kunna lära sig att leva med den. Det tar tid, man kan göra dumma grejer, men tillslut lär man sig leva med den. Ge inte upp.

Omdöme: Jag tyckte att boken var riktigt bra, ända tills typ slutet, jag tycker inte att det hängde ihop med resten av boken. Kändes typ lite dubbelmoral med saker som dem sa att dem inte hade gjort men som tidigare i boken hade vart med och faktiskt hänt. I alla fall så som jag uppfattade det. Men allt annat än det var bra, man fick sig en tankeställare på vissa ställen i boken. 7/10